Smart Access Memory یا به اختصار SAM یک فناوری بر پایه سخت افزار و نرم افزار می‌باشد که به منظور بهره‌گیری از یکی از ویژگی‌های رابط PCI Express که با عنوان Base Address Register نامیده می‌شود، توسعه داده شده است.

در حال حاضر فقط AMD آن هم در جدیدترین نسل از کارت گرافیک‎های این کمپانی یعنی سری Radeon RX 6000 از این فناوری جدید برخوردار هستند که منجر به افزایش نسبی عملکرد GPU می شود. با کمک رسانی AMD به اینتل و انویدیا در این زمینه، احتمالا به زودی شاهد فعال شدن این ویژگی در محصولات تیم آبی و سبز نیز خواهیم بود.

فناوری Smart Access Memory موجب می‎شود که تغذیه اطلاعات توسط پردازنده به جای بخش کوچکی از آن، مستقیما در بافر حافظه ویدئویی قرار بگیرد. این موضوع منجر به بهبود 10 تا 15درصدی عملکرد GPU نسبت هر عنوان می‌شود که چندان پیشرفت نامحسوسی محسوب نمی‎شود و می‎تواند تاثیر خود را در گیمینگ به نمایش بگذارد. زمانی که AMD این فناوری را معرفی می‎کرد، اینگونه به نظر رسید که عملکرد فناوری Smart Access Memory به همکاری نزدیک بین GPU و CPU وابسته است. چرا که به عنوان یک فناوری جدید به عنوان قابلیتی معرفی شد که فقط زمانی عمل می‎کند که در سیستم از گرافیک‎‌های سری Radeon RX 6000 در کنار پردازنده‌های رایزن 5000 استفاده شده باشد.

کمک رسانی AMD به اینتل و انویدیا در استانداردسازی همگانی Smart Access Memory

هر چند که انویدیا بر این باور است که می‎توان شکلی از فناوری SAM را به شکل همگانی توسعه داد، در صورتی که تمامی تولیدکنندگان و سازندگان از آنجایی که این فناوری وابسته به یک ویژگی PCI Express است، بر روی برخی استانداردها با یکدیگر توافق کنند. در همین رابطه PC World از اسکات هرکلمن از AMD در رابطه با این موضوع و امکان انجام آن نظر خواسته و پرسیده است که AMD چگونه می تواند در حد وسع خود از این استانداردسازی حمایت کند. آیا نیاز هست که کمپانی‎ها برای این منظور بروزرسانی‎های BISOS را برای محصولات خود منتشر کنند؟

هرکلمن پاسخ به این سوال را به کمپانی‎ها واگذار کرده اما معتقد است که کمپانی‎های رقیب لازم است بر روی درایورهای خود کنند. اینتل باید در این زمینه با تولیدکنندگان مادربرد خود همکاری داشته باشد و در عین حال بر روی تراشه‎های خود کار کند. در نهایت او بر این باور است که کمپانی‎های رقیب کارهایی در این مورد دارند که باید انجام دهند. هرکلمن همچنین به وضوح گفته که AMD آماده کمک رسانی به اینتل و گروه رایزن کمپانی آماده همکاری با انویدیا است. صحبت‌هایی در این زمینه بین کمپانی‌ها رد و بدل شده و اگر تیم سبز و آبی به فعال سازی این ویژگی بر روی پلتفرم‎های AMD علاقمند باشند، تیم قرمز مخالفتی با این موضوع نخواهند داشت.

استانداردسازی یک ویژگی مانند SAM می‎تواند در شیوه توسعه بازی‎های ویدئویی نیز تاثیرگذار باشد. اگر چه این ویژگی نیازی به پشتیبانی از سوی توسعه دهنده ندارد اما مقدار بهینه سازی در برخی عناوین نسبت به برخی دیگر بیشتر است. در عنوان Assassin’s Creed Valhalla این تکنیک موجب بهبود 14 درصدی عملکرد می‎شود در حالی که مقدار بهینه سازی Shaodows of the Tomb Raider تقریبا 6 درصد است. در صورتی که توسعه دهندگان به این فناوری تمایل نشان دهند، می‎توانیم در آینده شاهد بهینه سازی‎های به مراتب بیشتری باشیم.

با توجه به اینکه در تست‌های صورت گرفته از RX 6800 XT، این کارت گرافیک تنها حدودا 5 درصد کندتر از RTX 3090 ظاهر شده، این اختلاف می‎تواند به واسطه فناوری Smart Access Memory رفع شود. بنابراین این فناوری می‎تواند یک مشوق خوب برای کاربران باشد تا سیستم خود را تماما بر پایه محصولات AMD بنا کنند. به نظر می‎رسد فناوری SAM نیازی به PCIe 4.0 نیز ندارد چرا که در تست‎های گرفته، در تغییر حالت بین PCIe 4.0 و 3.0 کاهیشی در عملکرد کارت گرافیک رویت نشد. اتفاقی که به نوع خود جالب توجه است.

منبع: سخت افزار مگ