لوله پلی اتیلن

 

روند رشد این نوع لوله و مواد پلاستیکی پلی اتیلن در صنعت دارای خواص و کاربردهایی دارد که باعث شده در مدت زمان کوتاهی که از عمر تولید آن می گذرد باعث پیشرفت بالایی در خط تولید و کاربرد بسیاری در صنایع مختلف شود.

لوله کشی پلی اتیلن قرن بیست و یکم

لوله کشی با لوله های پلی اتیلن یک روشی برای آسان شدن مشکلات در کشاورزی ، صنعتی و کانال کشی استفاده کرد. لوله پلی اتیلن را می توان در جاهای مختلف مثل: زیر زمین ، زیر دریا و دفنی استفاده کرد.

لوله های پلی اتیلن را با حروف h d p e می شناسند. این نوع لوله ها را برای عبور مواد شیمیای خطرناک و گازهای فشار بالا و غیره... استفاده می کنند و بسیار قوی و انعطاف پذیری بالایی دارد.

لوله پلی اتیلن عمر طولانی دارد، نصب آن بدون مشکل است ، مقاوم در برابر نورخورشید و مواد شیمیایی برخوردار است.


کاربرد لوله ای پلی اتیلن:

این نوع لوله ها در اتصال فاضلاب شهری ، آبیاری باغ ها ، در آبیاری قطره ای ، به عنوان کانال های تهویه ، پوشش کابل های برق ، پوشش لوله های فلزی ، گرمایش از کف ساختمان ، در محل دفن زباله ها ، انتقال کود و سموم کشاورزی ، فرودگاه ها ، معدن، در راه آهن ، نیرو گاه ها ، در آتش نشانی ، در پرورش ماهی ، انتقال گاز و آبیاری بارانی استفاده می شود.

 

مقاوم سازی لوله های پلی اتیلن در برابر خرابیه از جمله جوندگان (موش):

کارایی لوله های پلی اتیلن در تولید آب و گاز در کل جهان از گذشته رایج شده است. عواملی مثل خشک بودن مساحت زیادی از ایران و ایران دومین تولید کننده گاز در دنیاست. در کشور ما حدود چند دهه قبل ساخت لوله پلی اتیلن در تولید آب و گاز بوده.ولی با مطالعات خوانده شده این موضوع برای چند دهه قبل تر می باشد یعنی زودتر تاریخ داده شده این لوله تولید شده.

 مهمترین مزایای لوله های پلی اتیلن با لوله های فلزی:

می توان مقرون به صرفه بودن ، فاقد خوردگی جوندگان، آموزش ساده ، پوشش با کیفیت و فاقد زنگ زدگی  لوله های پلی اتیلن را اشاره کرد. و با ذکر مشکلات لوله های فولادی میتوان پی برد. برای استفاده از خطوط انتقال آب بدون شک می توان از لوله پلی اتیلن استفاده کرد.

این مطلب قابل ذکر است محصولات پلیمری وابسته به شکل دهی آنهاست و امروزه تولید لوله های پلی اتیلن علاوه بر اصلاح از خواص مهندسی  تولید کنندگان پیشرو می باشد. یکی از موثر ترین  فرآیند ساخت این لوله روش چند لایه بودن آن است. می توان محصولاتی تولید کرد نیاز های مصرف کنندگان را برآورده کرد.

در سالهای گذشته استفادهاز لوله های پلی اتیلن در لوله های آب و گاز استفاده شده که باعث خسارت و مشکل در بعضی از شهرها شد که علت آن جوندگان (موش و موریانه) تشخیص دادند. این مشکل متفاوت است نه اینکه جوندگان به خاطر آب درون لوله آن را چویده باشند بلکه به خاطر طعم خوب مواد پلیمر در لوله باعث این مشکل شد.

برای حل این نوع مشکل باید در تولید لوله های پلی اتیلن از افزودنی های ضد جوندگان استفاده کرد تا از این مشکل جلوگیری شود. به این ترتیب این ماده دارای عمری 5 تا 10سال می باشد که مزایای دیگر آن مقاومت دما تا 1400 سانتی گراد می باشد.

 

محصولات پرکاربرد لوله های پلی اتیلن:

لوله های تک جداره پلی اتیلن:

امروزه سیستم های لوله کشی پلی اتیلن در بیشتر پروژه ها مثل فشار قوی لوله های انتقال آب و سیستم های انتقال فاضلاب شهری و صنعتی و انتقال گاز طبیعی در محیط صنعتی و پروژه های مخابراتی بسیار کاربرد دارد.

 

لوله های دو جداره پلی اتیلن:

این نوع لوله ها از نسل جدید با استفاده از مدرن ترین خط تولید لوله پلی اتیلن دو جداره در دنیا تولید می شود. این خط تولید ساخت کشور آلمان بوده و مهندسی فوق پیشرفته ای بر خوردار است.

 

لوله های اسپیرال پلی اتیلن:

لوله های اسپیرال در انتقال کانالهای هوا در زیر خاک و یا روی زمین ودر فشار های کم و پایین تر استفاده می شود.

 

لوله های شیار دار پلی اتیلن:

این نوع لوله ها تنها در ایران تولید می شود که طبق استاندارد آلمان است و در هر ردیف لوله 6 سوراخ دارد و میزان آبکشی آنها قابل مقایسه با لوله های دیگر نیست.

 

اتصالات لوله پلی اتیلن ( تک جداره و دو جداره)

خط لوله های پلی اتیلن در پروژه های مختلف انجام می شود این اتصالات بستگی به نوع پروژه دارد.

 

آیا لوله کشی با لوله های پلی اتیلن برای آب آشامیدنی مناسب است؟

بله ! این سیستم خط لوله پلی اتیلن در انتقال آب آشامیدنی در سال 1950 مورد استفاده قرار گرفت. مسئولین مسئولیت این را برعهده دارند و مورد بررسی قرار میدهند که آب با طعم ، بو ، ظاهر آب را بررسی و آزمایش می کنند.

 

اتصالات لوله های پلی اتیلن:

لوله های پلی اتیلن را با جوش های حرارتی ترکیب می کنند تا یک سیستم یکنواخت و بدون نشت به وجود بیاورند. که برای گاز طبیعی بیش از 40 سال است که استفاده می شودو تقریبا 95% کل لوله های ایالت متحده برای توزیع گاز و گرما توسط لوله های پلی اتیلن متصل شده اند.

 

مزیت های لوله پلی اتیلن:

لوله های پلی اتیلن وزن سبکی دارد ، وبرای حمل و نقل کاملا بدون هزینه است و لوله ای پلاستیکی عملیات برش اتصال نصب نیز بسیار ساده تر از لوله های فلزی است. انعطاف پذیر است یعنی می توان به راحتی آن را به صورت حلقه درآورد. این نوع لوله ها در برابر اشعه های مضر خورشید پایدار هستند.

قابلیت انعطاف پذیر بودن آن باعث می شود در جاهای که انحنا (منحنی) دارند به راحتی از آن استفاده کرد. نصب این نوع لوله در زیر زمین مقاوم در برابر لرزش و ارتعاشات هستند.

 

 استاندار کار گذاری لوله پلی اتیلن:

این نوع لوله ها شامل مراحل: حفاری ، کارگذاری لوله ها و خاک ریزی روی لوله ها می باشد. حفاری ، بعد از پیاده کردن مسیر کار گذاری لوله های نواری به عرض در امتداد گچ ریزی می شود. این عملیات در عرض تعیین شده با ماشین حفاری و بیل مکانیکی صورت می گیرد. این حفاری باید طبق نقشه و دستگاه نظارت در مسیر تعیین شده با دیئار های عمودی حفر شوند، تا کارگذاری لوله انجام شود.

 

مقایسه لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های p v c:

لوله های پی وی سی بر اثر آتش گرفتن شعله را پخش نمی کنند و در همان نقطه آتش گرفته می سوزد و از بین می رود، ولی در صورت آتش گرفت لوله اتیلن شعله گسترش میابد.

لوله های پی وی سی در دما صفر درجه به شدت می شکنند. ولی در لوله اتیلن در ایت دما کمی سفت و چقر بودن به خود می گیرد.

در زمین های سنگی لوله های پی وی سی در برابر لرزه مقاومت کمتری نسبت به لوله اتیلن دارند.

اتصالات لوله های پی وی سی بسیار راحت تر و آسان تر از لوله اتیلن است.

 

مقایسه لوله های پلی اتیلن در برابر لوله های فلزی:

·         قیمت لوله فلزی کمتر از لوله اتیلن است

·         حمل و نقل و نصب لوله اتیلن راحت تراز لوله فلزی است.

·         در لوله های اتیلن رسوب گیری و زنگ زدگی و خوردگی نسبت به لوله فلزی وجود ندارد.

·         صاف و صیقلی بودن لوله های اتیلن نسبت به لوله فلزی.

·         تولید لوله های اتیلن راحت تر از لوله فلزی است.

·         لوله اتیلن فاقد نشت بوده

·         مقاومت لوله اتیلن در برابر مواد شیمیایی بالاتر از لوله فلزی است.

·         قابلیت انعطاف پذیری در دمای پایین نسبت به لوله فلزی.

 

تمیز کزدن خط لوله های اتیلن:

شستشوی کل خط لوله با ضد عفونی کردن با آب پاک دارای کلر باغلظت بالا انجام شود. مقدار کلر در آب مورد نظر برای شستشو سه گرم در یک متر مکعب است ولی نباید حتی یک گرم در متر مکعب کم شود. و در زمان 24 ساعت با آب کلر بالا شسته می شود و بعد از آن با اضافه کردن آب با غلظت کلر بسیار کم و یا بدون کلر با آب مصرفی برای ضد عفونی کردن خط لوله انجام می شود و به بهره برداری می رسد.

 

مواردی که باید در مورد پلی اتیلن بدانید:

پلی اتیلن با ساختار متفاوت کاربرد بسیاری وابسته به نوع آن دارد. این ماده یکی از مهم ترین پلاستیک در جهان هستند.

نوع دیگر این پلاستیک ها با وزن مولکولی بی نهایت در کاربردهای مهندسی و برای مثال: از دستگاه های پزشکی ، جلیقه ضد گلوله و غیره... استفاده می شود.

پلی اتیلن پر چگالی پلاستیکی محکم است که درصد بلوری بالایی دارد. این پلاستیک ها در مصارف بطری شیر، آب ، مواد شوینده و سطل زباله وغیره.... استفاده می شود.

 

بازیافت لوله های پلی اتیلن:

این نوع لوله ها کابرد زیادی در صنعت داشته و مورد توجه کارفرمایان و مدیران قرار گرفته، اما کاربرد فراوان این لوله ها باعث آلودگی های محیط بسیار زیادی شده، و نداشتن علم کافی در مورد بازیافت آن  این مسئله بسیار پیچیده و سخت شده است.

همانطور که به تولید آن توجه می شود باید به بازیافت آن هم توجه شود تا از آلودگی های محیط جلوگیری شود.

 

مزایای بازیافت لوله اتیلن:

مواد پلیمری 1000سال طول می کشد تا تجزیه شود. بازیافت این نوع لوله ها را می توان در صنعت نساجی ، خودرو سازی و غیره... استفاده شود.

این مواد به علت اینکه پس از بازیافت همان کیفیت اولیه خود را دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مواد به دلیل اینکه پس از بازیافت و چند بار بازیافت کیفیت اولیه را دارد سبب هزینه تولید کمتر شده است.

 

نحوه بازیافت لوله اتیلن:

نکته مهم در هنگام بازیافت لوله ها اهمیت دارد بستگی به نوع موادی است که میخواهیم بازیافت شود. این یعنی در هنگام بازیافت باید از مواد پلی اتیلن ، پلی امید ، پلی پرو پیلن هر نوع به صورت جداگانه بازیافت شود دلیل آن این است که هر کدام از این مواد نقطه ذوب متفاوتی دارند. اگر این مواد با هم بازیافت شوند یک ماده بی مصرف تولید می شود.

اگر این مواد به صورت جداگانه بازیافت شوند می توان در چندین مرحله با آن کار کرد.

 

کاربر لوله های پلی اتیلن در سیستم لوله کشی کشتی ها:

سیستم لوله کشی آب و سرد و گرم

·         سیستم خنک کننده ( تهویه هوا)

·         سیستم ها بهداشتی

·         خطوط آب سیستم ذخیره آب

·         سیستم دفع فاضلاب حاوی میکروب و دفع فاضلاب

·         آب های حاوی ذرات معلق سنگین

 

جوشکاری لوله های پلی اتیلن و اتصال آن:

یکی از مهم ترین نکته در شبکه لوله های اتیلن نحوه جوشکاری و اتصالات می باشد. جوشکاری لوله های اتیلن به صورت لب به لب انجام می شود. و روشهای دیگری هم وجود دارد.

جوشکاری لب به لب لوله پلی اتیلن در مقایسه با جوشکاری لوله فلزی بسیار آسان تر است. آموزش درست جوشکاری و رعایت موارد آن دارای اهمیت است.

دستگاه جوش لوله اتیلن : این عمل باید به فردی سپرده شود و کار با دستگاه را کاملا وارد باشد و آماده سازی لوله ها را با دیدن چشم تشخیص دهد و انجام جوشکاری لب به لب را به ترتیب بداند.

 

عنوان های مهم در رابطه با جوشکاری لوله پلی اتیلن:

·         مقدمه

·         نحوه جوشکاری لب به لب

·         توصیه های مهم در جوشکاری

·         بهره گرفتن از دستگاه جوشکاری

·         ایمن بودن در هنگام جوشکاری

 

توصیه های مهم در جوشکاری لب به لب:

·         لوله های را می توان جوش کرد که از نظر قطر و ضخامت یکی و یکسان باشند.

·         قبل از هر جوش باید سطح اتو کاملا تمیز باشد و قبل از جوشکاری یک جوشکاری آزمایشی انجام دهند.

·         دمای مورد نظر اتو را دقیق بررسی  و کنترل کنند.

·         زمانی کهاتو بین دو لوله برای جوش قرار دارد باید طوری نگهداری شود که از جریان باد ، گرد و غبارو خرابی حفظ شود.

·         بهتر است در زیر دستگاه جوش چیز مناسب و تمیزی پهن شود تا ذرات مزاحم و آلوده در اطراف مانع کار ما نشود.

 

قیمت لوله پلی اتیلن فاضلابی:

لوله پلی اتیلن ارزان در صرفه جویی هزینه بسیار مناسب است با انتخاب سایز درست و تعداد صحیح آن می توان از اضافه آن جلوگیری کرد.

توجه کنید که برای خرید لوله اتیلن با چند تولید کننده و کارخانه مختلف قیمت ها را مقایسه کنید و بهترین کیفیت را خریداری کنید.

 

قیمت لوله پلی اتیلن آب رسانی:

لوله پلی اتیلن آب رسانی کیفیت آن بستگی دارد که طول عمر بیشتری در خط انتقال آب داشته باشد.

 

قیمت لوله پلی اتیلن کابلی:

این نوع لوله ها ارزان ترین لوله هستند که برای عبور برق استفاده می شوند.

 

قیمت لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای:

سایز مناسب این نوع لوله ها 16 میلی متر می باشد که می توانید برای خریداری آسانتر و صرفه جویی در هزینه استفاده کنید.

با نتیجه این نوسانات باعث می شود هر متر از لوله پلی اتیلن افزایش و یا کاهش قیمت داشته باشد.