نحوه نصب کلید کولر آبی

برای نصب کلید کولر آبی بهترین فرد و یک کارشناس و متخصص برق کشی ساختمان یا نصاب کولر آبی را بیاورید تا مشکلتان را حل و یا وسیله منزلتان را راه اندازی کند. در هر صورت به منظور آشنایی شما با موضوع نصب کلید کولر آبی در ادامه توضیحاتی را برای شما خواهیم داد.

نصب و راه اندازی کلید کولر آبی یکی از مهم ترین عملیاتی است که باید انجام شود. وجود یک کانال هوا رسانی و سیم کشی مناسب برای اتصال برق کولر آبی از کلید کولر تا خود کولر آبی وصل می شود.

آشنایی با موضوع نصب کلید کولر آبی بخصوص برای شناخت تعمیر کولر آبی و همچنین نصب و راه اندازی کولر آبی اهمیت بیشتری دارد. اگر مشکلی در کولر خود می بینید قبل از اقدام برای بررسی سیم کشی و برق کولر بهتر است به خوبی از این مقاله استفاده کنید و خوب دقت کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش نصب کلید کولر آبی می توانید با کارشناسان با تجربه ما تماس بگیرید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره که در زیر درج شده است تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۹۱۲۸۲۷۶۰۲۷ به صورت شبانه روزی

شماره دفتر: ۰۲۱۶۶۲۵۳۶۵۷ در ساعات اداری تماس بگیرید.

سیم کشی کولر آبی:

یکی از رکن های اصلی اتصال و نصب کولر آبی داشتن یک سیم کشی مناسب است.

کلید کولر آبی

 

برای راه اندازی و نصب کولر آبی باید از سه رشته سیم در پشت کلید کولر آماده داشته باشید. این رشته سیم ها باید از پشت کنتور نصب شوند. در خانه های قدیمی تر و یا جدید از جعبه فیوزها و یا ترمینال برق استفاده می شد و معمولا رشته سیم مرتبط با کولر باید جدا از هم باشد.

قطر رشته سیم هایی که برای نصب کلید کولر آبی استفاده می شود باید ۲٫۵ میلی متر باشد. سه رشته سیم یکی باید از فاز و یکی از نول و دیگری برای ارت در نظر گرفته شود. حالا برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی تا محل قرار گیری کولر و جعبه تقسیم کولر باید از یک ۱٫۵ در ۵ رشته سیم در نظر گرفته شود که از جنس مفتولی باشد.

۵ رشته سیم مورد نظر یکی برای نول ، یکی برای دور تند ، یکی برای دور کند ، یکی برای پمپ آب کولر و دیگری که رشته آخری است به عنوان ارت استفاده می شود.

 

نکته: در اصول سیم کشی و نصب کلید کولر آبی در داخل ساختمان باید استانداردهای سیم کشی ساختمان را به خوبی رعایت کرد. مثلا کلید کولر آبی باید در ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۳۰ سانتی متری زمین باشد. در جای نمناک مانند حمام و یا توالت نصب نشود. این دو کابل را در پشت کلید جا گذاری کنید.

 

وصل کردن کلید کولر آبی:

با توجه به توضیحات بالا در پشت کلید کولر آبی باید در یک سیم ورودی سه رشته ای و یک سیم خروجی ۵ رشته ای وجود داشته باشد. در کل دو کابل در پشت کلید کولر خواهیم داشت.

وصل کردن کلید کولر آبی

برای نصب اتصالات سیم ها به پشت کلید کولر باید سیم های ارت را به پشت کولر نصب کنید. اگر کولر آبی شما دارای ارت نیست سیم ارت را باید به بدنه کولر آبی اتصال دهید.

 

نقشه کلید کولر آبی:

نصب کولر آبی بدون شناخت کلید کولر آبی و نقشه آن امکان پذیر نیست. هر کلید کولر آبی دارای سه کلید کوچک با نشان مشخص عمل می کند. یعنی بر روی هر کلید کارایی که کلید انجام می دهد نشان داده شده است و با یک تصویر نشان داده است.

 

نقشه کلید کولر آبی

این تصاویری که روی کلید کولر آبی دارد قابلیت برای نصاب کولر آبی اهمیت دارد تا با استفاده از آن سیم های کولر را به درستی متصل می کند و هم برای کاربر تا با یک نگاه روش کار کردن با کولر را تنظیم می کند.

این سه کلید به ترتیب هر کدام آز آن وظیفه خاص خود را دارند. کلید اول از سمت راست مربوط به واتر پمپ کولر است. کلید دوم برای روشن و خاموش کردن موتور کولر است و کلید سوم برای تنظیم سرعت دور تند و کند کولر آبی استفاده می شود.

نکته : کلید های کولر آبی در نوع های متفاوتی وجود دارد که به ترتیب برای شما توضیح می دهیم.

 

کلید کولر آبی از نوع مدل سوکتی:

این نوع کلید کولر آبی از نوع قدیمی است و امروزه کاربردی ندارد. این نوع کلید ها دارای ۸ سوکت هستند که از همه آن ها استفاده نمی شود. تنها پل ها و یا سوکت های ۱ ، ۲ ، ۷ ، ۹ استفاده می شوند. برای همین باید سیم را به سر سیم های مخصوص وصل کنید تا به صورت خشابی سیم را جا بزنید.

کلید کولر آبی از نوع مدل سوکتی

نکته : اگر برای نصب و راه اندازی کولر آبی مجبور به استفاده از یک کلید مدل سوکتی شدید می توانید با الگویی که در زیر توضیح می دهیم سیم ها را به هم وصل کنید.

سیم های نول نیاز نیست به کلید کولر آبی وصل شود و باید مستقیم به سیم نول که به جعبه تقسیم کولر آبی ارتباط دارد وصل شود. دیگر سیم ها را باید به ترتیب به کلید کولر سوکتی وصل کنید که سیم فاز به سوکت شماره ۱ ، سیم دور تند به سوکت شماره ۷ ، سیم دور کند به سوکت شماره ۹ و پمپ آب به سوکت شماره ۲ وصل شود.

 

کلید تو کار کولر از نوع سه پل:

نصب و راه اندازی کولر آبی با این نوع کلید کولر بسیار مورد استفاده مردم قرار گرفته است. بیشتر خانه ها با استفاده از این نوع کلید برق کشی شده اند و نصب آن بسیار ساده است.

کلید تو کار کولر از نوع سه پل

این نوع کلید کولرهای آبی چهار عدد پیچ ورودی دارند که باید رشته سیم ها به آن ها وصل شود. معمولا با علامتی که مشخص شده هر ورودی برای کدام یک از رشته سیم ها است مشاهده می شود. دور تند را با f ، دور کند را با s ، پمپ را با p و فاز را با f نشان داده شده اند. که سیم ها به ترتیب باید به این پیچ ها اتصال داده شود.

 

نکته : سر سیم باید کوتاه باشد تا اتصال به سایر سیم ها پیدا نکند و با فاز متر به زیر این پیچ ها ببندید تا محکم شود.

 

کلید کولر آبی از نوع ۴ پل:

این نوع کلید ها به تازگی وارد بازار شده و به همین نام کلید ۴ پل می شناسند. نصب کولر آبی و اتصال سیم ها به کلید ۴ پل تقریبا شبیه انواع دیگر کلید های کولر است. و تفاوت آن این است که یک کلید اضافه تر دارد تا بتوانید در زمانی که کولر کار نمی کند اتصال نول را به کولر قطع کنید.

کلید کولر آبی از نوع ۴ پل

دلیل این کار این است که کار ایمنی بالاتری در مقابل برق گرفتگی و یا اتصالات کوتاه در کولر می باشد. در مواقعه ای که امکان دارد به دلیل تنظیم کردن یا دستگاری سیم ها در کنتور و یا ترمینال برق خانه فاز یا نول جا به جا شود و باعث به وجود آمدن گرفتگی شدید برق شود.

 

در پشت کلید های ۴ پل کولر آبی ۶ پیچ با حروفی وجود دارد. برای اتصال سیم کولر به این کلید ها باید به ترتیب سیم دور تند را ورودی sp ، سیم دور کند را به ورودی sl ، سیم پمپ آب را به ورودی p ، سیم فاز را به ورودی L ، سیم نول ورودی را به ورودی N پایین و سیم نول خروجی را به N بالا وصل کنید.

 

کلید کولر آبی از نوع تمام قطب:

کلید کولر آبی از نوع تمام قطب

کلید های کولر تمام قطب طراحی و روانه بازار شده اند. در هنگام نصب کولر آبی اگر از این کلید استفاده کردید می توانید هم زمان اتصال فاز و نول را با کولر قطع کنید. این کار ایمنی و سلامت کولر را بیشتر می کند. این را هم بدانید در ظاهر و روی کلید تفاوت زیادی این نوع کلید با کلید سه پل ندارد.

 

روش اتصال سیم ها به ترمینال کولر:

نصب و راه اندازی کولر آبی با هر یک از کلیدها مناسب با توضیحاتی که داده شد به راحتی امکان پذیر است. ولی باید برای نصب این سر سیم در داخل ترمینال کولر باید دقت کنید.

روش اتصال سیم ها به ترمینال کولر

در داخل کولر در قسمت های بالا داخل کولر جعبه ای قرار دارد به نام ترمینال برق ، از پشت کولر ورودی برای کابل ۵ رشته به داخل آن قرار دارد که باید کابل را از این ورودی به داخل جعبه هدایت کنید.

 

همان طور که توضیح دادیم سیم های ارت معمولا به پیچ اتصال زمین وصل می شوند. اگر جایی برای جا گذاری ان نباشد باید سیم را به بدنه کولر نصب کنید. سپس متناسب با حروف اختصاری که بر روی ورودی ها نوشته شده است هر یک از سیم ها را به محل خود وصل کنید.

معمولا حرف p برای ورودی پمپ ، حرف L برای ورودی فاز، حرف S برای ورودی دور کند و حرف F برای ورودی دور تند نشان داده می شود.

کلید کولر آبی

بعضی از تعمیرکاران کولر و یا نصاب ها برای نصب کولر آبی شروع به اتصال سیم های کولر آبی به صورت نامرتب و پیچیده انجام می دهند. این کار هر چند باعث راه اندازی کولر می شود ولی ایمنی لازم و کیفیت مناسب را ندارد. البته باید گفته شود که این سیم ها که روی هم کارگذاری شده داغ می شوند و احتمال اتصالی در آن ها بالا است.

 

کلید هوشمند کولر آبی:

همه ما با انواع مختلف کلیدهای کولر آشنا شدیم و احتمالا یکی از آنها را در منزل یا محل کارمان داریم. از آنجایی که بعد از مدتی کار با این کلیدها، کم کم مشکلات و ایرادات به وجود آمد. این اتفاق برای کلید کولر آبی هم افتاد و اکنون جدیدترین مدل این کلیدها با نام کلید هوشمند کولر آبی وارد بازار شده است تا معایب کلیدهای قدیمی را برطرف کند.

کلید هوشمند کولر آبی

یکی از بزرگترین مشکلات کلید کولر آبی قدیمی ، نبود ترموستات در سیستم کنترلی آنها است که بتوان زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط تنظیم کرد. که این باعث می شود به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعت های شب، باعث سرما خوردگی و بیماری افراد شود. خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل است.

 

اگر پشت کلید کولر آبی را باز کنید مشاهده می کنید که علاوه بر کابل کولر که یک کابل ۴ رشته است، دو رشته سیم دیگر هم در پشت کلید کولر وجود دارد. که یکی از آنها فاز و دیگری نول است.

سیم فاز که به پیچ فاز وصل شده را آزاد کنید و به ترمینال فاز در کلید کولر هوشمند وصل کنید. اگر دقت کنید، مشاهده می کنید که رشته سیم دیگر با سیم آبی رنگ از کابل کولر با نوار چسب به هم وصل شده اند.

آنها سیم نول هستند و کافی است شما یک سیم جدا از آنها بگیرید و به ترمینال نول کلید کولر هوشمند وصل کنید. بعد سه سیم دیگر از کابل کولر که به ترتیب پمپ ، تند و کند هستند را به ترتیب از کلید قدیمی باز کنید و به ترمینال های کلید کولر هوشمند وصل کنید.

 

قابلیت های کلید کولر آبی هوشمند:

قابلیت خاموش و روشن کردن اتوماتیک کولر بر اساس دمای انتخابی – و + است. مثلا شما دمای محیط را ۲۲ تا ۲۴ درجه تنظیم می کنید. در این صورت اگر دمای اتاق به بالاتر از ۲۴ درجه برسد، کلید هوشمند فرمان روشن شدن کولر را می دهد و بعد از روشن شدن کولر، اگر دما از مقدار ۲۲ درجه سردتر شود، کلید فرمان قطع را به کولر می دهد.

این عمل همیشه در حال انجام خواهد بود تا دمای محیط همیشه بین ۲۲ تا ۲۴ درجه باقی بماند. و در این صورت می توان به مقدار زیادی در مصرف آب و برق صرفه جویی کرد.

 

خاموش کردن کولر بعد از زمان مشخص مثلا شما عادت دارید که همیشه با کولر روشن بخوابید. در این صورت می توانید از این قابلیت استفاده کنید و کولر را طوری تنظیم کنید تا یک ساعت بعد از خوابیدن شما خاموش شود.

  • • روشن کردن کولر بعد از زمان دلخواه
  • • بدون نیاز به تغییر در سیم کشی قبلی ساختمان
  • • قابل نصب روی تمام مدل های کولر آبی
  • • محافظت از کولر در برابر قطع و وصل ناگهانی برق