منظور از گونه های لوله کشی ساختمان درین بخش گونه های بخش‌های تأسیساتی ساختمان است که از لوله‌کشی‌های متعدد به کار گیری می نماید .

 

در هر قسمت از ساختمان از لوله‌های مخصوصی که مطابق با کالا مایحتاج به عبارتی بخش باشد به کار گیری می شود . 

 

لوله کشی شوفاژ و پکیج : 
جهت لوله کشی شوفاژ و پکیج حتماً از لوله‌های پلاستیکی به کار گیری فرمایید . 


توجه داشته باشید نکته قابل توجه به کارگیری از لوله پلاستیکی برای شوفاژ و پکیج را هیچ‌گاه فراموش نکنید . 


به جهت فشار بالای آب و همینطور گرمای دوچندان احتمال دارد لوله فلزی مبتلا آسیب‌هایی نیز زیرا خوردگی و زنگ زدگی شود . 


همینطور پیشنهاد ما برای شما این است که شیر رادیاتورهای فولادی خویش را از مدل سکو بندی که روی آن درنظرگرفته شده شده‌است هم استعمال فرمائید . 


نکته بعدی که بایستی در لوله کشی ساختمان به آن توجه فرمایید این است که حتماً جهت رادیاتورهایی که دارنده پره‌های بسیار و سنگین‌تر می باشند از بست های رادیاتور با فاصله‌های کمتر و تعداد بیشتری به کار گیری فرمائید . 


لوله کشی آب گرم و سرد 
همانگونه که می دانید در ساختمان‌های بزرگ‌تر و یک‌سری واحدی که امروزه در شهرها به فراوانی چشم می گردد , معمولاً در لوله کشی ساختمان یک یا این که تعدادی مسیر جهت بالا رفتن لوله ساختمانی آب در حیث گرفته میشود . 


هر کدام از لوله‌های بالارونده بایستی در اولِ مسیر خویش دارنده یک شیر فلکه انقطاع دستی باشند . 


همینطور توجه داشته باشید لوله انشعاب در طبقات هم بایستی مجهز به یک شیر فلکه جدا و وصل جهت همگی لوله‌های سرد و گرم مصرفی مو جود در ساختمان باشد .


بعداز رعایت نکاتی که اسم بردیم توزیع آب سرد و گرم مصرفی در طبقات و واحدهای جدا به طور بدون نقص و فارغ از خلل و همینطور همانند لوله کشی ساختمان سابق انجام خواهد شد . 

 

به هیچ وجه نباید در لوله کشی شوفاژ و پکیج از لوله‌های فلزی استفاده نمود . لوله‌های فلزی مقاوت مضاعف پائینی در قبال خوردگی و فشار دارا هستند . این مهمترین نکته در لوله‌کشی شوفاژ و پکیج است . 


2 . لوله کشی فاضلاب 
جهت لوله کشی آب و فاضلاب شما می بایست نخست تعدادی نکات را رعایت کرده و بعد از آن مبادرت به لوله کشی ساختمان نمایید . همین نکات را برای لوله کشی آب باران هم می توانید به کار گیری فرمائید . به‌دنبال نکاتی که می بایست رعایت شود را شرح می دهیم : 

شما مکلف می‌باشید یک کف شو در بالکن و تراس‌هایی مسقف یا این که سوای سقف نصب فرمائید . 
شما مکلف می‌باشید در محل نصب پمپ ها و مخازن آب ساختمان خویش یک کف شو نصب نمایید . 
نصب گریل با کف شو در همه رمپ‌های منتهی به فضای آزاد ساختمان یک فرمان مضاعف لازم است . 
شما حق اتصال بی واسطه کف شو اتاق‌های سیستم سرمایش , ایرواشر و هواساز را به کانال فاضلاب شهری ندارید . 
اتصال فاضلاب آشپزخانه واحدها به فاضلاب سرویس‌ها شدیداً ممنوع است . تنها درصورتی مجاز است که ونت مطلوب برای رایزر را اجرا کرده باشید . 
شما مکلف میباشید یک روزنه تماشا استاندارد در محلی مطلوب برای همه خطوط اساسی فاضلاب و آب باران ساختمان که از وضعیت عمودی به افقی تغییر و تحول کرده‌اند نصب نمایید . 
جهت خودداری از هرگونه پس‌زدگی بوی نامطبوع فاضلاب , برای چاه‌های جذبی باطن ساختمان که آب باران مستقیماً در آن تخلیه نمی شود , حتماً یک ونت تعبیه نمایید . 


3 . لوله کشی گاز 
جهت لوله کشی گاز در ساختمان خویش هم مکلف می‌باشید چندین نکات را در حیث گرفته و اجرا نمائید . با ما ملازم باشید تا درین بخش نکاتی که بایستی رعایت فرمایید را برایتان شرح دهیم : 

درصورتی که در ساختمان مسکونی شما قطر لوله گاز بیش تر از قطر استاندارد لوله‌های گاز درنظرگرفته شده شده‌است , این لوله‌ها دقیقاً مثل لوله‌هایی با قطر کمتر می بایست برش داده شود . 
شما مکلف میباشید یک شیر قفلی در اولِ لوله‌کشی ساختمان خویش نصب فرمایید . 
بعد از انجام لوله‌کشی بدون نقص در عبور لوله گاز ساختمان از چهارچوب درب‌های جان دار که با فساد فریم انجام یافته یا این که می گیرد , مکلف می باشید همه اقدامات اضطراری جهت استحکام چهارچوب درب را انجام دهید . 
حداکثر ارتفاع لوله حیاتی گاز شما می بایست از علمک تا کنتور 25 متر باشد . 


لوله کشی ساختمان 

از اجرای لوله به شکل بارفیکسی به شدت خودداری کنید . 
لوله پس از کنتور شما به هیچعنوان نباید خارج ملک قرار گرفته باشد . 
جهت عبور لوله از دیوارهای باربر با غلاف فلزی بایستی دو سایز فراتر از لوله‌ها اجرا شده و همینطور فضای دربین لوله و غلاف را با مواد عایقی همانند قیر مالامال فرمایید . 
بایستی نصب شیر اساسی روی رایزر زیر رونده صورت پذیرد . 
تعداد اتصالات پشت سرهم هیچ زمان نباید از عدد 2 گذر نماید . 
لوله رابط دربین علمک تا کنتور بایستی به حالت روکار نصب شده باشد .