پله برقی یک راه پله قدرتمند الکتریکی – مکانیکی است که برای فواصل عمودی و کوتاه طراحی شده است. پله برقی ها در سراسر جهان استفاده می شوند تا رفت و آمد را در مکان هایی که استفاده از آسانسور ممکن نیست را آسان تر کنند.

توانایی و مزیت های این تجهیز نسبت به آسانسور بسیار بالا است و جابجایی مقدار زیادی از جمعیت در حالی که در جای خود ایستادند را دارا می باشد. این دستگاه برخلاف آسانسور فاصله ی انتظار ندارند ( انتظار در یک طبقه برای رسیدن آسانسور ). یکی از مزیت های اصلی پله برقی ها ، هدایت جمعیت به سمت خروجی های اصلی یا نمایشگاه و قسمت های ویژه برای بازدید می باشد. این دستگاه بنا به جنس و تجهیزاتی که برای ساخت آنها استفاده می شود ، برای محیط و شرایط گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

پله برقی در حال حرکت با جریان متناوب ac و سرعت ثابت حدود 0.6 – 0.3 متر بر ثانیه حرکت می کند و همچنین برخی از دستگاه ها برای استفاده بهینه از برق داری سنسور حرکتی و وزنی می باشند. بنابراین هنگامی که از  آنها استفاده ای نمی شود با سرعت کمتر حرکت می کنند و بلا فاصله زمانی که مورد استفاده قرار می گیرند شروع به حرکت با سرعت استاندارد خود می کنند. حداکثر زاویه پله ها 30 درجه و طول 18 متر به طور استاندارد می باشد. امروزه باشرایط خاص می توان مقداری زاویه عرض آن ها را افزایش داد.

اختراع پله برقی به طور کامل به Charls D. Seeberger نسبت داده می شود ، که به عنوان یک کارمند در شرکت آسانسوری Otis مشغول به کار بوده است. امروزه پیشرفت های زیادی از طرح اصلی Seeberger در این صنعت صورت گرفت است که شامل قسمت ورودی بالا و پایین و همچنین تراس دو تسمه می باشد.

در درجه اول باید عوامل فیزیکی در نظر گرفته شود ، فاصله عمودی افقی.این المان ها برای تعیین طول پله برقی بسیار مهم است و باید دقیق باشد
مراحل ساخت و تجهیزات پله برقی

معرفی اجزاء پله برقی
اجزا سازنده پله برقی عبارتند از :

ساختار پاگردهای بالا و پایین
اسکلت
مسیر ها
پله ها
نرده ها
موتور اصلی

پله برقی یک راه پله قدرتمند الکتریکی ،مکانیکی است که برای فواصل عمودی و کوتاه طراحی شده است
پوشش و در دسترسی آسان به موتور و زیر ساخت ها

ساختار پاگرد های بالا و پایین

در قسمت های بالا و پایین پله های برقی قسمت های صافی وجود دارد که به قسمت ورود بالا و پایین یا پاگرد های پله معروف است ، در این قسمت ها مسیر به صورت یک منحنی شکل گرفته که باعث تخت شدن پله ها در مسیر پاگرد بالا و پایین می شود. ساختار قسمت بالای پله برقی را موتور و چرخ دنده های اصلی وتسمه ها تشکیل می دهند که با شروع کار موتور و چرخش چرخ دنده های بالا T چرخ دنده های پایین هم به حرکت در می آیند ، بخش های بالایی و پایینی برای استحکام ، به اسکلت اصلی متصل می شوند. قبل از ورود به پله های متحرک صفحات فلزی مشاهده می شوند که به روی اسکلت اصلی قرار گرفته اند. شکل این صفحات فلزی به صورت صاف هستند ، صفحات به طوری ساخته شده اند که قطعات و زیر ساخت های پله برقی را به صورت کامل پوشش می دهند و در عین حال دسترسی آسان به ماشین الات اصلی را فراهم می کنند. صفحه شیار دار بین صفحه ی صاف ، موتور و اجزای متحرک قرار گرفته است ، این صفحه ها به صورت شیار شیار ( شانه )  می باشند که برای به حداقل رساندن فاصله بین پله ها ، تمیز کردن روی پله و جلو گیری از ورود زباله و اشغال به داخل قسمت های داخلی و موتوری طراحی شده است. همچنین صفحات شیار دار مانع از جابجایی و حرکت افقی می شود.

حداکثر زاویه پله ها 30 درجه و طول 18 متر به طور استاندارد می باشد. امروزه باشرایط خاص می توان مقداری زاویه عرض آن ها را افزایش داد.
تمام اجزاء بر روی اسکلت فلزی مونتاژ می شوند

اسکلت ( Truss )

اسکلت ساختاری است فلزی که قطعات و تجهیزات بالا و پایین پله برقی را به هم متصل می کند. این اسکلت ها متشکل از دو بخش به صورت صلیبی از قسمت بالای پله برقی تا قسمت پایین کشیده شده است . در قسمت های بالایی و پایینی این اسکلت ها به صورت فلزی یا بتونی در محل قرار گیری محکم می شوند. به طور کلی truss همه اجزا پله برقی را به هم متصل می کند و اجزاء تشکیل دهنده بر روی آن سوار می شوند.

پله های دارای مسیری هستنکه زاویه و طرز قرار گرفتن پله ها نسبت به یک دیگر را تعیین می کنندو مسیرهای پله برقی در نصب پله برقی اهمیت زیادی دارد.
دو مسیر برای چرخ های جلویی و عقبی ، باعث پشت سر هم ایستادن پله ها می شود

مسیر ها ( Tracks )

مسیر حرکت پله ها از قسمت های بالایی تا قسمت پایینی به طوری ساخته شده که این حرکت در ظاهر بی انتها بنظر می آیند. دو مسیر ریلی برای سیستم حرکتی چرخ های پله ها وجود دارد ، یکی برای چرخش چرخ های جلویی ( مسیر، ردیف گام ) و دیگریی برای چرخ های عقبی ( مسیر ردیف یدک یا پشتی ). موقیت این مسیر ها باعث می شود که این گام ها ( مسیر های موجود ریلی ) به یک پله تبدیل شوند . طرز قرار گرفتن این پیکر بندی ها باعث می شود که پله ها در زاویه 90 درجه نسبت به پله پشتی قرار بگیرند و از پشت سر هم قرار گرفتن این پله ها ، راه پله ها تشکیل می شوند ، این راه پله درحال چرخش متوالی و بدون انتها می باشد. در قسمت بالا و پایین پله های برقی دو مسیر ریلی همگرا می شوند و چرخ ها در یک راستا قرار می گیرند. این عمل باعث می شود پله ها یکی پس از دیگری صاف و تخت قرار گیرند تا در قسمت پاگرد بالا و پایین ، مسافران به راحتی از پله ها استفاده کنند. این مسیر ها برای قسمت بالا و پایین پله برقی طراحی شده است تا پله ها به صورت صاف و پشت سر هم قرار گیرند و این چرخش ها بطور مداوم و متوالی تکرار می شوند.

پله برقی استاندارد بسه به طراحی و کار آمدی آن در محیط سنجیده می شود
پله ها پشت سر هم و مانند زنجیر به هم متصل می شوند و بر روی محور های جلوویی و عقبی حرت می کنند

پله ها ( Steps )

پله ها از جنس آلومینیوم جامد و به صورت کامل و یک تکه ریخته گری می شوند. برای معلوم شدن لبه های پله برقی و مشخص شدن آن ها از رنگ ( زرد ) استفاده می کنند. لبه پله ها برای کم شدن فاصله و قرار گرفتن در محور و خارج نشدن از مسیر خود به صورت شیار دار ، بیرون آمده و فرو رفته طراحی شده است. در بالا و پایین پله برقی صفحه های فلزی به صورت شانه هستند که شیار ها روی پله های برقی را تمیز می کنند و از ورود اجسام خارجی به داخل پله برقی جلو گیری می کنند . این مراحل توسط یک زنجیر فلزی به یک دیگر متصل می شوند. در یک حلقه ی بسته پله ها نسبت به هم قابلیت خم شدن کمی را دارند. قسمت جلویی و عقبی پله ها هر دو به دو چرخ متصل می شوند ، چرخ های عقبی برای جابه جایی بیشتر به مسیر بلند تر متصل هستند و چرخ های جلویی دارای مسیر کوتاه تر و محور باریک تر می باشند و مسیر ها موقیت پله ها و طرز قرار گیری موتور و تجهیزات موتوری را کنترل می کنند.

مسیر حرکت پله ها در پله برقی از قسمت های بالایی تا قسمت پایینی به طوری ساخته شده که این حرکت در ظاهر بی انتها و پشت سر بنظر می ایند. دو مسیر ریلی برای پله ها جود دارد یکی برای چرخش چرخ های جلویی ( مسیر، ردیف گام ) و دیگریی برای چرخ های عقبی ( مسیر ردیف یدک یا پشتی ) .
نرده ها دارای تسمه هایی هستند که هم سرعت پله ها در حال حرکت است

 نرده ها ( Tracks )

نرده های یک تکیه گاه مناسب برای مسافران می باشد . نرده پله برقی از 4 بخش متمایز تشکیل شده است. در مرکز نرده یک محور در حال چرخش ( لغزنده ) و همچنین به عنوان یک ” glide ply ” و از لایه هایی از جنس کتان یک سری الیاف مصنوعی تشکیل شده است. لایه کشویی باعث می شود نرده ها در مسیر خود حرکت کنند. لایه بعدی در سیستم پله برقی ، به عنوان عضو کششی پله برقی محصوب می شود، از دو نوع کابل استیل و تسمه های استیل ساخته شده ، که باعث استحکام و انعطاف پذیری دستگیره های سیستم پله می شود. در بالای نرده تجهیزات کششی ، اجزاء سازنده ساختمان دستگیره های پله برقی وجود دارند که از لاستیک های شیمیایی ( فشرده ) ساخته شده اند تا از مابقی لایه ها جدا شوند. در نهایت لایه بیرونی به صورت تسمه ساخته شده است و از نوعی پوشش لاستیکی و ترکیبی از پلیمر های مصنوعی و نوعی لاستیک می باشد.

پوشش لاستیکی مقاوم در برابر تخریب شرایط محیطی ، سایش مکانیکی ، پارگی و تخریب توسط انسان ها طراحی شده است. نرده ها توسط دستگاه های کامپیوتری با تغذیه لاستیک به وسیله دستگاه اکستروژن کنترل شده ساخته می شوند تا به اندازه ، نوع و جنس مورد نظر تولید شوند. این لایه ها که بیشتر به صورت کامپوزیت وجود دارد از پارچه ، لاستیک و فولاد به وسیله دستگاه پرس و تغذیه پلاستیک توسط کارشناس ماهر تولید می شود. نرده توسط زنجیری که در مسیر آن قرار دارد کشیده می شوند و به وسیله ی یک سری از گیره ها به چرخ دنده های اصلی متصل می شود.

ساختار اسکلت فلزی که قطعات و تجهیزات ، بالا و پایین پله برقی را به هم وصل می کند. این اسکلت ها متشکل از دو بخش به صورت صلیبی از قسمت بالای پله برقی تا قسمت پایین کشیده شده است
انتخاب موتور پله برقی به مکان و نوع پله برقی بستگی دارد

موتور پله برقی ( Motor )

موتور قلب و حرکت دهنده آسانسور و پله برقی است. موتور پله برقی مانند موتور آسانسورها از برق سه فاز ، متناوب ac استفاده می کنند. موتور پله برقی 4 قطبی با یک سرعت ثابت و 6 قطبی وجود دارد.

انتقال قدرت به چرخ دنده ها و تسمه ها ، زنجیر ها از موتور به وسیله گیربکس صورت می گیرد و بنا به نوع و طراحی به سه نوع تقسیم می شوند.

چرخ دنده ساده
چرخ دنده حلزونی
چرخ دنده خورشیدی
از مزیت های این پله هاب جابجایی تعداد زیادی جمعیت در مدت زمان معلوم و هدایت آنها به سمت مسیر مشخص
ساختار پله برقی
طرح ( Design )
عوامل زیادی برای طراحی پله برقی وجود دارد که عبارتند از :

نیاز های فیزیکی
مکان
الگو های ترافیک
ملاحظات ایمنی
طراحی و زیبا شناسی
در درجه اول باید عوامل فیزیکی در نظر گرفته شود ، فاصله عمودی یا  افقی. این المان ها برای تعیین طول پله برقی بسیار مهم است و باید دقیق اندازه گیری شود ، از دیگر عوامل مهم شرایط فیزیکی توانایی زیر ساخت ساختمان هاست که توانایی تحمل و نگهداری سازه پله برقی را داشته باشد. محل قرار گیری پله برقی باید طوری طراحی شود که توسط عموم مردم قابل رویت باشد تا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند ، در فروشگاه های بزرگ پله برقی باید طوری طراحی شود که قابلیت جابجا تعداد زیادی از مشتریان برای ابعاد و وزن بیشتر فراهم شود.

تمام الگوهای ترافیکی در طراحی پله برقی باید پیش بینی شود. در بعضی از ساختمان ها هدف فقط جابجایی افراد از یک طبقه به طبقه دیگر است ، اما در برخی از مکان ها باید مراجعه کنندگان به سمت خروجی یا بازدید از یک نمایشگاه خواص باید هدایت شوند. تعداد مسافران و تردد در مسیر هایی که قرار است درآنجا پله برقی طراحی شود ، بسیار مهم است. یک پله برقی که با سرعت  0.45 متر بر ثانیه حرکت می کند در پنج دقیقه 170 مسافر جابجا می کند و مدل های مسافتی گسترده تر دیگر نیز وجود دارد که با سرعت 0.6 متر بر ثانیه حرکت می کند که درنتیجه 450 نفر را درمدت زمان مشابه جابجا می کند. ظرفیت حمل و نقل پله برقی باید نسبت به نیاز محوطه مورد نظر ( استگاه مترو ، فروشگاه ، فرودگاه و دیگر موارد ) و ترافیک آن محدوده کارشناسی و تجهیز شود.

البته ایمنی نیز در طراحی پله های برقی بسیار مهم است. برای حفظ امنیت پله برقی در برابر آتش باید از سنسور های حرارتی و حساس به دما استفاده شود و در صورت لزوم از آب پاش های اتوماتیک یا استفاده از کپسول های آتش نشانی از محیط پله برقی در برابر آتش محافظت کرد. برای محدود کردن خطر آتش ، باید برای تهویه مناسب فضای حاوی موتور دریچه هایی تدارک دید. برای زمان های اضطراری ترجیح داده می شود که در محل نصب پله برقی حتما یک مسیر پله معمولی طراحی شود.

باید به زیبا شناسی پله ها ی برقی توجه ویژه ای داشت. طیف ها و رنگ ها و تجهیزات جانبی ، طراحی مناسب توسط کارشناسان و معماران می تواند زیبایی شگرفی رو به محیط نصب پله ارائه دهد.


روند تولید پله برقی ( The Manufactring process )
مرحله ی اول برای ساخت پله برقی طراحی است. موارد متعددی در طراحی پله برقی باید درنظر گرفته شود ، محل نصب پله ، مقدار رفت و آمد و مسیر پله و دیگر موارد تاثیر گذار می باشد. در طراحی پله برقی قبل از ساخت و انتخاب باید به موارد زیر توجه شود که عبارتند از :

مسیر ها ( TRUSS ) نوع اسکلت
تعداد پله ها و زاویه سیستم
زنجیر های متصل به موتور
جابجا کننده تسمه ها
زنجیر های گام پله ها ( طرز قرار گرفتن چرخ های متصل به پله برقی روی مسیر )
مونتاژ پله ها
چرخ دنده ها گیربکس

موتور و دیگر تجهیزات
قبل از نصب باید مکان قرار گیری و زیر ساخت ها آماده باشد. پی ریزی های بتونی انجام شود ، تا چهار چوب سیستم پله به راحتی در محل نصب خود محکم شود.

روش های متفاوتی برای مونتاژ و بلند کردن اسکلت پله برقی وجود دارد ، یکی از این روش ها ، جک های قیچی مانندی است ک پله برقی را صاف در محل نصب خود نگه می دارد تا تجهیزات بر روی آن نصب و در زاویه مناسب قرار گیرد. برای تقویت و نگه داشتن هر چه بهتر پله ها می توان از جک ها استفاده نمود. در برخی از پله ها نرده ها به صورت جداگانه حمل می شوند که با استفاده از این جک ها می توان آنها را بر روی سیستم سخت افزاری پله نصب و مونتاژ گردد.

تمام تجهیزات پله از قبیل موتور و اتصالات موتور، چرخ دنده ها ، گیربکس ،کمربند ، نرده ها و زنجیر ها باید به صورت استاندارد بررسی و تجهیز شوند ، پله برقی باید صاف و با سرعت صحیح حرکت کند ،یک ترمز اضطراری برای مواقع لزوم باید در نظر گرفت که ذسترسی به آن آسان باشد. گام پله های باید از هم فاصله کافی داشته باشند که با هم ساییدگی و همچنین شکاف زیاد بین پله ها ایجاد نشود.


کنترل کیفیت
CRF شامل دستور عمل های کنترل کیفیت و حداقل استاندارد های بازرسی می باشد ، در صنعت آسانسور و پله برقی ” این تجهبزات باید برای مدت زمان بیش از یک سال تست و بررسی شده باشد و ماهانه بازرسی اضافه توسط افراد کارشناس صورت گیرد ” اسناد بازرسی در نزدیکی پله و یا در اتاق کنترل و پشتیبانی قابل دسترس باشد.

 

منبع: بیلدینگ پلاس