برای پاسخ به‌این سوال که عایق نانو چه میباشد ابتدا در مورد گونه های عایق های رطوبتی حرف می‌کنیم . همان گونه که می‌دانید عایق های رطوبتی اعم از مصالح ساختمانی می باشند که جهت خودداری از ورود نم و رطوبت به درون فضاهای ساختمان از آن‌ها به کار گیری میشود . مرسوم ترین محل به کار گیری از عایق های رطوبتی , به کار گیری در محل پشت بام ها هست . 

به صورت کلی به فضاهایی که در ساختمان در معرض ورود نم و رطوبت قرار داشته و میبایست نسبت به آب بندی و ایزولاسیون این فضاها مبادرت نمود , فضای خیس ساختمان گفته میشود . فضای خیس ساختمان علاوه بر پشت بام و روف گاردن مشتمل بر کف آشپزخانه , خدمت های بهداشتی , بالکن ها , کف پارکینگهای طبقات منفی , دیوارهای برشی طبقات منفی است . 


عایق های رطوبتی نسل تازه 
در سالیان اخیر عایقهای رطوبتی نسل تازه با منش همت و استمرار خوب تر با ساختارهای جدیدی وارد بازار صنعت ساختمان ایران گردیده اند . که عایق رطوبتی MCI و عایق رطوبتی الیافدار RCI از این دست از گونه های عایق رطوبتی می باشند . 

لذا به خواسته گزینش عایق رطوبتی مطلوب بوسیله مهندسی عمران و فعالین صنعت ساختمان درین نوشتار مبادرت به معرفی تیم بندهای متفاوت اشکال عایق های رطوبتی ساختمان نموده ایم . ضروری به توضیح است در‌این مطلب کارایی شده فقط به توضیح گونه های عایق های رطوبتی پرداخته شود . 


 

عایق های رطوبتی بر اساس قیر 
این مجموعه همانگونه که از اسم آن ها پیداست عایق های رطوبتی می باشند که نظیر ایزوگام و قیرگونی قسمتی از چسباننده اجزای این عایق رطوبتی را قیر تشکیل می‌دهد . 

 

عایق های رطوبتی بر اساس پلیمری 
قسمتی از چسباننده این عایق های رطوبتی را اشکال پلیمر و یا این که کوپلیمرهای اساس آب و یا این که شالوده حلالی تشکیل میدهند . عایق های رطوبتی بر شالوده پلی یورتانها از تیم عایق های رطوبتی اساس حلالی می باشند . که به جهت ارزش تمام شده ی بالای آنان , به طور معمول به کار گیری از این عایقهای رطوبتی در فضای ساختمان مقرون به صرفه نمی باشد . 

عایقهای رطوبتی تک جزیی مبنا آب بجهت نداشتن بخشی از شالوده سیمانی دارنده چسبندگی کمتری نسبت به عایقهای دو جزیی می‌باشند . 

 

عایق های رطوبتی نانو 
به طور معمول در جدا سازی های علمی نمی توان دقیقا مدل ای را با اسم عایق رطوبتی نانو در مجموعه عایقهای رطوبتی گنجاند . اما از آنجایی که کلمه عایق نانو و یا این که عایق رطوبتی نانو در بازار محصول ها نوین صنعت ساختمان مرسوم شده‌است , اضطراری است درباره‌ی این تیم عایقهای رطوبتی هم به صورت غیر وابسته سخن گردد . 

 

به طور معمول حضور نانوذرات در عایقهای رطوبتی نانو به عوارض متفاوتی اعم از پیشرفت در عملکرد آب بندی , یاری به آب گریزو فرار کردن پوشش , آنتی باکتریال نمودن عایق رطوبتی و یا این که امداد به تداوم و استحکام عایق رطوبتی هست . 

 

در اکثری از عایقهایی که در بازار صنعت ساختمان از آن‌ها به اسم عایق نانو یاد میشود کمتر مشاهده می شود که به طور کامل از فناوری نانو منفعت مند باشند . ولیکن از آنجایی که عامه مردم با همت و ویژگی ها فنی این جور از عایقهای رطوبتی آشنا نیستند کلیه ی عایقهای رطوبتی نو که ظواهر و عملکردی متعدد با ایزوگام و قیرگونی دارا هستند را عایق نانو مینامند . 

 

عایق های رطوبتی مبنا سیمانی 
عایق های رطوبتی مبنا سیمانی می توانند یک تیم از عایق های رطوبتی پلیمری محسوب شوند به دلیل آن که در ساختار تشکیل دهنده ی این عایق ها از مواد پلیمری جهت ارتقاء چسبندگی و تا میزان ای انعطاف پذیری ملات سیمانی اجرا شده مستعمل شده‌است .

 

در بعضا از این عایق های رطوبتی یا این که به قولی ملات های آب بند مبنا سیمانی نظیر ملات آب بند الیافدار RCM از نانوذرات هم جهت پیشرفت در عملکرد آب بندی و ارتقا چسبندگی به زیرآیند مصرف شده شده‌است . 

 

یکی متداولترین ملاتهای آب بند شالوده سیمانی علاوه بر ملات آب بند RCM , ملات ژیکابام هست . به طور معمول به کار گیری از ملاتهای آب بند مبنا سیمانی برای فضاهایی که قابلیت نشست و ترکهای جزیی در بنا موجود هست به جهت صلب بودن این مجموعه از آب بندها پیشنهاد نمی‌شود . 

 

 

اشکال عایق رطوبتی مبنی بر روش اجرا 
عایق رطوبتی گرم اجرا 
عایق رطوبتی سرد اجرا 

 


گونه های عایق رطوبتی مبتنی بر ساختار عایق در هنگام اجرا 
آخری قسمت بندی اشاره شده در‌این نوشته‌ی علمی اشاره به عایقهای رطوبتی پیش ساخته و عایقهای رطوبتی درجا داراست . 


عایق های رطوبتی پیش ساخته 

عایق رطوبتی درجا